Články

 

01.12.2008 - Iva Veselá

Oživte jídelníček obilovinami

Už vás omrzelo jíst stále dokola špagety, rýži nebo brambory? Přemýšlíte, jakou přílohu uvaříte k jídlu? Následující obiloviny by jistě neměli chybět ve vašem jídelníčku nebo je konzumovat alespoň jednou za čas. Pomůžete trávení, předejdete třeba možným potížím, nemocem a jistě svému zdraví neuškodíte. Takže pozorně čtěte a můžete začít vařit.

 

Amarant (viz. BIO výrobky)

 

Amarant není vlastně celozrnná obilnina, ale je to příbuzný špenátu a mangoldu. Jedna semenitá „hlava“ produkuje přes 50.000 semínek. Tuto plodinu preferovali už Aztékové a dávali jí přednost před kukuřicí, protože amarant je nutričně daleko lepší než kukuřice. Dnes je amarant ceněn po celém světě. Amarant nejlépe uchováváme ve skleněné nádobě v chladnu a ve tmě.

 

Amarant obsahuje více bílkovin a vápníku než mléko. Je zvláště prospěšný pro těhotné a kojící ženy, kojence, dětí, pro těžce pracující a pro ty, kteří se snaží přibrat na váze. Je ceněn i lidmi trpící alergiemi na obilné výrobky.

 

V tradiční medicíně svírá a vysouší vlhká prostředí jako otoky, kvasinkové bujení, reguluje krvácení, pomáhá při průjmu a pomáhá regulovat menstruaci.

 

Jáhly (viz. BIO výrobky)

 

 

Jáhly jsou žluté malé kuličky. Je to nejpřizpůsobivější obilnina a je ceněna lidmi trpící alergiemi na různé obilniny. Pro tělo jsou lehce stravitelné, velmi výživné, syté a kuchyni jednoduché na přípravu.

 

V tradiční medicíně jsou jáhly používány k posílení ledvin, pro dobré zažívání a v případech s extrémním průjmem. Dokáže regulovat hladinu cukru v krvi včetně diabetiky a pomáhá bojovat proti kvasinkovým infekcím. Jáhly jsou prý dobré pro prevenci proti potratům.

 

Jáhly obsahují vysoký podíl bílkovin, železa, křemíku. Neobsahují lepek a jsou velmi bohaté na aminokyseliny, fosfor a vitamíny řady B.

 

V kuchyni se mohou používat ve spoustě pokrmech - sladké a slané kaše, dorty, nákypy, karbanátky nebo jen jako příloha.

 

Ječmen

 

 

Jedná se pravděpodobně o nejstarší kultivovanou obilovinu. Ječmen byl standardně znám už v Babylonii a základní váhovou jednotkou v Sumerii. Ječmen je jednou z nejrozšířenějších obilovin na celé planetě. Na západě je nejběžnější surovina pro výrobu sladu používaného v pivě.

 

Lusk ječmene nebo ječmene „nahého“, který je někdy dostupný v obchodech se zdravou výživou, je namlácen a jeho otruby jsou neporušené. Takže vitamíny a minerály, které jsou v otrubách obsaženy, jsou uchovány a obsahují velké množství bílkovin, draslíku, vápníku a železa.

 

Ječmen je velký pomocník při zažívacích potížích, „upravuje“ žaludek a stimuluje chutě k jídlu. V tradiční medicíně se používá ke zlepšení stavu střev, žlučníku, nervu a krve. Redukuje nádorové onemocnění, otoky a nadměrnou laktaci (produkci mléka u kojících maminek). Věří se, že ječmen je zvláště dobrý pro malé děti a k ošetření dětí při špatném zažívání.

 

Kamut

 

 

Kamut je nejstarší druh pšenice. Jedná se o vysoce biologicky hodnotná potravinu. Z kamutu se vyrábí i mouka, která má nažloutlou barvu s ořechovou příchutí a je lehce stravitelná, bohatá na vysoký podíl nenasycených mastných kyselin, selenu, zinku a hořčíku.

 

Kamut podle studií nezpůsobuje alergii na pšeničný lepek a je přijatelný i pro již postižené pacienty s celiakií. Tím by se tento druh pšenice stal plnohodnotnou náhradou pšenice seté pro milióny alergiků na pšeničný lepek.

 

Kukuřice

 

 

Kukuřice je původem z Mexika, datovaného 4000 př. n. l. Také Kolumbus se vrátil ze Španělska se semínky „indiánské kukuřice“ v roce 1493. Od té doby se začala tato plodina rozšiřovat po celém světě. Je výživná a dnes velmi oblíbená například jako mouka v pekařských výrobcích, kukuřičné lupínky, čerstvá i pražená kukuřice, kukuřičné vločky, polenta, kukuřičný olej, sirup a kukuřičný škrob.

 

Kukuřice posiluje imunitu, krev, žaludek a močový měchýř. V medicíně se kukuřice používá k léčbě srdečních nemocí, sexuální slabosti, ztrátě chuti, stimuluje tok žluči, preventivně působí proti močovým kamenům a snižuje hladinu cukru v krvi. V čínské medicíně se kukuřice používá k prevenci a léčbě žloutenky, hepatitidy a cirhózy.

 

Pohanka

 

 

Pohanka je velká příbuzná s rebarborou. Daří se jí v chladném počasí a dokáže přežít a zlepšovat se v problémové půdě. Její semínka jsou malá, mají trojúhelníkovitý tvar a působí vybledlou barvou.

 

Ze všech zrn je pohanka nejsytější, protože trvá dlouho dobu, než se stráví. Je asi nejvíce doporučovaná při problémech stabilizovat cukr v krvi. V tradiční medicíně se pohanka používá ke zmírnění omrzlin, chronických průjmu a neutralizuje toxiny v těle. Obsahuje velmi ceněný rutin, který posiluje kapiláry a cévní systém, zlepšuje prokrvení rukou a nohou a může redukovat krevní tlak. V makrobiotice se pohanka používá k léčení ledvin.

 

Pšenice

 

 

Pšenice je předchůdce všech obilnin, která se nazývá jemnozrnná pšenice. Pšenice se řadí mezi nejdůležitější sacharidy a je nejrozšířenější obilnina na světě.

 

Celozrnná pšenice se používá v tradiční medicíně k zahánění splínu, rozladěnosti, nevrlosti a špatné nálady. Pomáhá játrům a ledvinám. Podobně jako žito je dobrá k budování svalové hmoty.

Celozrnná pšenice obsahuje 13 druhů vitamínů B, vitamin E, bílkoviny, esenciální mastné kyseliny a důležité minerály jako zinek, železo, hořčík, mangan a fosfor.

 

Z pšenice se vyrábějí těstoviny, pšeničné obruby, bugur, používá se pšenice ozimá, tvrdá pšenice, jemnozrnná pšenice, dále celozrnná pšeničná mouka, bělená univerzální mouka, chlebová mouka, mouka s vysokým obsahem lepku a semolina (tvrdá pšenice).

 

 

Quinoa (viz. BIO výrobky)

 

 

Quinoa vypadá jako malé nabobtnalé zrnko popcornu a je ceněná hlavně díky vysoké nutriční hodnotě. Je jednou z plodin obsahující velmi vysoké procento bílkovin, neobsahuje lepek a je lehce stravitelná. Má jemně oříškovu chuť a je nenáročná na přípravu.

 

Quinoa posiluje ledviny a srdce stejně tak jako celé tělo. Je dobrá pro ty, kteří jsou postiženi bakterií candida, pomáhá při léčbě otoků a lidem s nadváhou. Je to jedna z potravin obsahující nejvíce bílkovin (kolem 16%), dále obsahuje esenciální aminokyseliny. Je bohatá na vápník (více než mléko), lysin, železo, fosfor, vitamíny B a E.

 

Mouka z quinoy je vynikající bezlepková náhrada celozrnné mouky. Má poněkud silnější příchuť, takže je lepší ji kombinovat s ostatními druhy mouky.

 

Quinoa je rychlá na přípravu, můžeme ji nahradit ze rýži, jáhly nebo kuskus nebo ji jednoduše můžeme k ostatním obilninám přimíchat.

 

Vločky (viz. BIO výrobky)

 

 

Vločky se dají připravovat a používat různě a těchto způsobů je velmi mnoho. Záleží na tom, jaký druh vloček použijete a na jaký druh jídla je chcete připravit. Nejdříve začněte s koupí kvalitních vloček a nejlépe i co nečastěji je používejte v kuchyni při přípravě pokrmů. Čerstvé vločky chutnají jemně sladce a ořechově a jsou velmi výživné.

 

Konzumace vloček přináší spousty výhod - slouží jako prevence srdečních nemocí a zmenšují cholesterolu v krvi. Vločky pomáhají zlepšovat stav nervového systému a pomáhají udržovat zdraví v rovnováze. Pomáhají stabilizovat cukr v krvi, regulují štítnou žlázu a zažívací systém a snižují chuť na cigarety.

 

Vločky obsahují nejvyšší procento sodíku a nenasycených tuků ze všech druhů obilí a také obsahuje antioxidanty. Jsou bohaté na bílkoviny a aminokyseliny.

 

Vločky se používají do tzv. pilafu, zahušťování a na kaše. Můžeme je použít jako náhradu za bulgur (předvařená a nalámaná forma pšenice), rýži, kuskus nebo těstoviny v salátu. Mimo jiné jsou výborné na přípravu snídaní, polévek, chleba, sušenek, mudínů, lívanců a vaflí. Jsou hlavní ingrediencí v müsli a granole (slazené opražené vločky smíchané s ovocem).

 

Žito

 

Žito je blízce příbuzné pšenici s tím rozdílem, že je tmavější a má uzší jádro a bohatší chuť a vůni. Je častým doplňkem pekařských výrobků a někdy by se mělo objevit i ve vašem jídelníčku. Nutričně je žito podobné pšenici, ale obsahuje méně lepku. Proto nemůžeme upéct chléb jen ze žitné mouky, protože by nenakynul.

 

Žito je dobré pro posilnění svalů, zvýšení energie a odolnosti. Pomáhá ledvinám, zlepšuje problémy s kandikózou, nádory a otoky. Ze všech obilnin má žito nejvyšší podíl aminokyseliny lysinu. Obsahuje 11 vitamínů B, vitamin E, bílkoviny, železo a několik druhů minerálů.

 

Celozrnná žitná mouka je tmavější než pšeničná, běžně lze zakoupit v obchodech zdravé výživy. Mouka ze žita je jemně a může být kombinována s dalšími typy mouky.


Hodnocení článku

Hodnotilo 13 čtenářů průměrem 4.92 bodů z pěti


Čtěte také:

Mladá pšenice pro detoxikaci 
Ovoce každý den - ale jaké množství? 
Perfect pasta - nízkokalorické těstoviny 
Sója - zdravá výživa nebo hrozba zdraví? 
Sojanéza, tofunéza...jsou lepší než majonéza 


Diskuze

Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny