Články

 

04.02.2010 - Iva Veselá

Chci mít dítě!

1802YzI.jpg

 

Poslední dobou se často stává, že zdravá žena, nemůže počít potomka. Vyšetření u lékaře je naprosto v pořádku, a přitom se stále nedaří. Výzkumy ukazují, že u mnoha takových případů byl zjištěn nedostatek vitamínu B6 a B12, kyseliny listové a manganu.

 

Co je příčinou?

Lidstvo postupně změnilo skladbu svého jídelníčku natolik, tak že přestal zabezpečovat zásobování buněk důležitými látkami. Nejvíce chybí právě kyselina listová a vitamín B6.

Tyto látky jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu aminokyselin. Bez kyseliny listové se nepřemění homocystein v neškodnou látku. Homocystein je toxická látka vznikající z metioninu. Homocystein v krvi způsobuje vnik srdečně-cévních onemocnění.

 

 

A co HA?

Po dlouhodobém užívání hormonální antikoncepce zůstává plodnost ženy snížena někdy i na několik měsíců. Hormonální antikoncepce klade obzvlášť velké nároky na vitamín B6 a mangan. V tomto případě je nutné jídelníček doplnit o vitamín B6, mangan, ale také o vitamín B12 a kyselinu listovou. Vitamín B6 hraje velkou roli v metabolismu estrogenu a tím napomáhá ženě otěhotnět.

 

A jak vylepšit jídelníček partnera?

Strava mužů ovlivňuje úspěšnost početí, stejně jako u ženy. U nich je plodnost podmíněna dostatkem omega-3-mastných kyselin, vitamínu A, B, C a E, zinku a selenu. Bylo provedeno mnoho studií, které prokázaly, že dostatek selenu a zinku, má vliv na zdraví spermatu.

Partnerovi naservírujte ryby, mořské plody, maso, ořechy, zeleninu a ovoce, celozrnné pečivo.

Lékařské výzkumy prokázaly, že to, co jíte před otěhotněním, ovlivní fyzický a duševní vývoj vašeho miminka.

 

Kyselina listová

Nezbytná pro správné dělení buněk a vývoj tělesných tkání. Významně snižuje riziko vrozených defektů nervové trubice u plodu. Pravidelné užívání kyseliny listové je prevencí srdečně-cévních onemocnění, osteoporózy a Alzheimerovy choroby. Doporučená dávka je stanovena na 400 µg/den, u těhotných maminek dokonce na 600-800 µg/den.

Zdroje v potravě: fazole, ořechy, listová zelenina, červená řepa, pivní kvasnice

 

Vápník

Je potřebný pro vývoj kostí a zubů, pro krevní srážlivost, přenášení signálů mezi nervovými buňkami a pro stahování svalů. Denní dávka vápníku je obsažena v 600 ml mléka. Malý kelímek jogurtu, nebo 25 g tvrdého sýra obsahuje tolik vápník, jako 200 ml mléka. Důležité je mít dostatek vitamínu D, který potřebujeme proto, aby se vápník dobře zabudoval do kostí.

Zdroje Ca v potravě: mléčné výrobky, losos, listová zelenina, sezamová semínka, mandle, mák, tofu

Zdroje vitamínu D v potravě: rybí tuk, vaječné žloutky, máslo, mléko

 

Zinek

Je důležitý pro růst a vývoj imunitního systému plodu. Pravidelné užívání posiluje plodnost u mužů a je prevencí akné a Downova syndromu

Zdroje Zn v potravě: vajíčka, maso, pšeničné klíčky, mořské plody, tofu

 

Železo

Důležité pro tvorbu krve u plodu. Je součástí hemoglobinu, červeného barviva. Hemoglobin je součástí červených krvinek, které zajišťují přenos kyslíku z plic do ostatních tkání. Nezapomínejte na vitamín C, který napomáhá lepšímu vstřebávání železa ze stravy.

Zdroje Fe v potravě: maso, fazole, čočka, meruňky, švestky, vlašské ořechy, mandle.

 

Vitamín C

Potřebný pro produkci kolagenu, enzymů, hormonů. Vitamín C je nezbytný pro metabolismus aminokyselin, přenašečů nervových vzruchů, cholesterolu, kyseliny listové a železa. Patří mezi antioxidanty, které neutralizují volné radikály. Mezi další funkce patří podpora imunity, ochrana před toxiny, ochrana očí, podpora srdce a cév.

Zdroje vitamínu C v potravě: zelenina, citrusové plody, brambory

 

Vitamín A

Je důležitý pro růst, buněčný vývoj, zrak a imunitu plodu. Bezpečné je, ho přijímat ve formě bera-karotenu. Z beta-karotenu si organismus umí vitamín A vyrobit. V těhotenství je nadměrná konzumace vitamínu A nebezpečná, z hlediska vývojových vad u dítěte.

Zdroje vitamínu A v potravě: vaječný žloutek, mléčné výrobky, játra

Zdroje beta-karotenu v potravě:listová a kořenová zelenina, červené a žluté ovoce, sladkovodní řasy

 

Omega-3-mastné kyseliny

Významné pro zdravý vývoj mozku a očí vašeho miminka. Jsou také prevencí proti Crohnově chorobě, vysokému krevnímu tlaku a vysoké hladině triglyceridů v krvi.

Zdroje omega-3-MK v potravě: rybí tuk, ořechy, lněná semínka, olivový olej

 

Vitamín B6

Nezbytný pro funkci nervového a imunitního systému dítěte. Zmírňuje ranní zvracení v těhotenství. Pomáhá proti vzniku srdečních chorob. Důležitý pro tvorbu a obnovu svalů, při kožních a nervových onemocnění.

Zdroje vitamínu B6 v potravě: brambory, vejce, ořechy, ryby, celozrnné pečivo a produkty, sojové boby

 

Mangan

Hraje v organismu významnou roli v řadě fyziologických pochodů. Důležitý pro tvorbu pohlavních hormonů, tvorbu hormonů štítné žlázy a chrání tělo před působením volných radikálů. Podporuje vývoj chrupavky a kostí.

Zdroje manganu v potravě:ořechy, rýže, luštěniny, obilniny

 

Selen

Důležitý minerál pro ochranný systém a správný vývoj plodu. Patří mezi antioxidanty, napomáhá očistě jater, ochraňuje zrak a posiluje plodnost mužů.

Zdroje selenu v potravě: máslo, játra, mořské plody, jablečný ocet, celozrnná pšenice, vločky, hnědá rýže, mléko, ořechy

 

Image: renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net


Hodnocení článku

Hodnotilo 8 čtenářů průměrem 4.38 bodů z pěti


Čtěte také:

Dětská obezita je často zaviněna přístupem rodičů 
Kyselina listová pro zdravý vývoj plodu 
Těhotenství není legrace - nabývání na hmotnosti 
Těhotenství není legrace - vitamíny 
Těhotenství není legrace - výživová doporučení 


Diskuze

Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny