Články

 

20.06.2012 - Iva Veselá

Inositol - méně známý vitamín

1825NzE.jpg

 

Inositol patří mezi vitageny (dříve užívané označení pro látky dodávané potravou a nezbytné pro organismus). Jedná se v podstatně o vlákninu, někdy známý pod názvem vitamín B8 či B9 (v tomto se údaje rozcházejí). Po chemické stránce je to látka ze skupiny fosfolipidů, je to ester kyseliny fosforečné.

 

Inositol a hubnutí

Při hubnutí je tento vitamín poměřně důležitý. Kromě toho, že tvoří ve srdečním svalu jakýsi zásobní zdroj energie, je důležitý při výstavbě buněk. Při redukci váhy je důležitý už proto, že má lipotropní (tuky emulgující) účinek a podílí se na metabolismu tuků i cholesterolu (snižuje hladinu cholesterolu v krvi). Spolu s vitamínem B3 zvyšuje peristaltiku střev.

 

V případě dotazů ohledně výživy a stravování kontaktujte výživového poradce!

 

Víte, že...?

Zajímavou informací také je, že má uklidňující účinek a brání vypadávání vlasů, má podpůrné působení u diabetiků typu 2. Dále pomáhá redukovat nežádoucí účinky chemoterapie a také pomáhá zabraňovat tvorbě ledvinových kamenů. V neposlední řadě je účinný při stresových situacích (jako téměř každý vítamín skupiny B) a je považován za antioxidant, tzn. ochranná složka organismu před vznikem volných radikálů.

 

(Nejvyšších účinků inositolu je dosaženo v kombinaci s látkou inositolhexafosfát, který je od něj odvozen. Tato látka je také známa pod názvem kyselina fytinová nebo pod zkratkou IP6.)

 

 

Co způsobuje nedostatek inositolu?

Zvýšené množství tuku v krvi (v séru), zvýšené riziko aterosklerózy, riziko zvýšeného ukládání tuku a cholesterolu v játrech, vypadávání vlasů a lokální záněty kůže. Takže zde není důvod riskovat a raději si zajistěte dostatečný příjem této látky pomocí stravy.

 

Inositol v potravinách

Zdrojem může být hrách, sója, obilí, rýže, luštěniny a různá semena (např. slunečnicové semínko). V menším množství i v zelenině, ovoci (grapefruit, hrozny) a bylinných čajích - je totiž termostabilní (vysoká teplota ho neničí).

Bohatým zdrojem inositolu je také maso (játra, mozeček, srdce), vejce, mléko a vnitřnosti.


Hodnocení článku

Hodnotili 4 čtenáři průměrem 5 bodů z pěti


Čtěte také:

Nebezpečné tuky - jsou tam, kde byste je nečekali 
Pivovarské kvasnice - proč byste je měli jíst? 
Seznámení s rodinkou vitamínů B (pokračování) 
Vitamín P - flavonoidy 
Zneklidňující éčka v potravinách 


Diskuze

Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny