Články

 

03.10.2012 - Iva Veselá

Cukr a vliv na hubnutí

 

Odbornice na výživu Ing. Iva Veselá odpovídá na otázky časopisu Marie Claire:

 

R: Jakým způsobem zdravě nahradit cukry, respektive jak ošálit chuť na sladké? Případně po čem sáhnout, když jsem unavená a jsem zvyklá dobíjet se čokoládou nebo sušenkami?

IV: Problémem cukru je v první řadě jeho vysoký glykemický index a nepřítomnost minerálních látek. Vhodnou náhradou jsou přírodní sladidla, které mají nízký GI a obsahují minerály. Takovým sladidlem může být například javorový sirup.

Chutě na sladké se ošálit nemusí, stačí jen, když jim již od začátku nedáme prostor vzniknout. To znamená pravidelně se stravovat, vyhýbat se potravinám s vysokým glykemickým indexem, jíst dotatek ovoce a zeleniny kvůli vláknině a vyhýbat se stresu, který bývá často spouštěčem chutí na sladké.

Pokud již máme po sladkém sáhnout, volila bych ovoce (čerstvé, sušené), jogurt nebo tvaroh s javorovým sirupem, trošku oříšků nebo kostičku kvalitní čokolády. Vhodným kompromisem může být i kousek kvalitní proteinové tyčinky.

 

R: Proč se vlastně po cukrech (sacharidech) tloustne?

IV: Jednoduché sacharidy, jinak nazývané "cukry" jsou ve své podstatě krátké řetězce cukerných jednotek, které se rychle rozštěpí a dostávají do krevního oběhu, kde mohou být okamžitým zdrojem enerie pro buňky. Vzhledem k tomu, že nadbytek přijaté glukózy během dne bývá nevyužitý, přeměňuje se jako zásobní látka do formy tuku.

 

V případě dotazů ohledně výživy a stravování kontaktujte výživového poradce!


 

R: Kolik "cukrů" bychom měli denně maximálně zkonzumovat? Plus nemáte třeba tip, jak ohlídat, kolik jich jíme? Jsou třeba v nějakém jídle skryté, aniž bychom o tom věděli?

IV: Toto je individuální podle věku, váhy, výšky, rychlosti metabolismu a fyzických aktivitách během dne. Průměrně se uvádí konzumovat do 40 g jednoduchých sacahridů denně (patří mezi ně i fruktóza z ovoce). To odpovídá cca 250 g jablek.

Co se týče skrytých cukrů, těch je v potravinách celá řada - od ovocných jogurtů, cereálií, müsli tyčinek až po pečivo. Doporučuji pečlivě pročítat obaly potravin - konkrétně složení potraviny a energetické hodnoty.

Nejlepší konzumovat potraviny přírodní, bez přidaného cukru, a tím pádem si již množství přidaného cukru (z ovoce nebo jiných sladidel) můžeme snadno sami ohlídat.

 

R: Co si dát ráno před během, abychom dodali energii svalům? Ovoce, müsli tyčinku?

IV: Množství i výběr potravin je individuální a závisí na mnoha okolnostech. V tomto případě bych ale preferovala polysacharidy s nízkým glykemickýcm indexem, tedy spíše obilné vločky nebo lehce namazané pečivo. To můžeme doplnit menším množstvím ovoce (v některých případech je ovoce v malém množství v kombinaci s polysacharidy prospěšné), jinak je vhodnější ovoce konzumovat až po fyzické aktivitě, kdy dojde k poklesy hladiny cukru v krvi.

 

Děkujeme!


Hodnocení článku

Hodnotili 3 čtenáři průměrem 5 bodů z pěti


Čtěte také:

9 potravin pro zrychlení metabolismu a hubnutí 
Hubnutí s jógou 
Jak poznáme, že jíme zdravě 
Rýžová dieta 
Umělé sladidlo - DiaChrom 


Diskuze

Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny