Články

 

11.09.2009 - Iva Veselá

Kaše, kaše, kašičky...

1775OWI.jpg

 

Ten, kdo se zajímá o zdravou výživu ví, že ranní obilné kaše jsou tou nejlepší sladkou pochoutkou a startem do celého dne. Proč má člověk po ránu chutě na sladké? Odpověď je jednoduchá - během spánku dochází k poklesu hladiny cukru v krvi, proto ráno nás někdy dost honí mlsná.

 

Proč jíst ráno obilné kaše?

1) Tekutá strava - co myslíte, že je pro žaludek přívětivější - špatně rozkousaná tuhá strava nebo tekutá? Jistě že tekutá, proto máme první důvod, proč jíst po ránu kaše.

2) Prohřeje - bohužel u nás nejsou teplé snídaně zvykem, ale v Číně nebo Japonsku není nic nenormálního posnídat teplou polévku z mořských řas nebo známou Miso polévku (viz. článek Jak si připravit miso polévku). Organismus, především trávicí ústrojí, se prohřeje a lépe se po ránu nastartují všechny životní procesy. Člověk se po celý den cítí daleko vitálněji.

3) Sacharidy - jistě všichni ví, že ráno jsou ke snídani nutné sacharidy. Konkrétně se jedná o skupinu komplexních sacharidů jako jsou obiloviny. Obilné kaše jsou tou vhodnou variantou.

4) Sladké - jak už bylo řečeno, během spánku poklesne hladina cukru v krvi, proto většinou máme hned po ránu chutě na sladké. Problém je zde také vyřešen - do kaše stačí přidat čerstvé ovoce, rozinky, javorový sirup nebo hnědý třtinový cukr. Sportovci mohou k oslazení použít práškový protein, kterým si doplní i dávku bílkovin.

5) Výživné - u obilných kaší záleží na tom, za jaké obiloviny kaši připravujete. Jsme zvyklí masivně konzumovat pšenici a zapomínáme na jiné druhy obilovin, které jsou nutričně velice výživné a na rozdíl od zažité pšenice obsahují daleko více bílkovin, vlákniny a samozřejmě vitamínů. Když už výživnou kaši, tak sáhněte po něčem lepším:

  • kaše neinstantní: použijte pšenici špaldu, žito, rýži, kuskus, jáhly, oves, ječmen nebo pohanku
  • kaše instantní: dle výběru v prodejně - celorznná rýžová, špaldová, ovesná, rýžová, pohanková a jejich vzájemné kombinace

 



Zde jsou ukázky mých oblíbených receptů na kaše:

 

Špaldová (žitná) naklíčená kaše - neinstantní

1 den necháme ve vodě nabobtnat 60 g pšenice špaldy/žita. Vodu měníme 2x denně, aby nezačala kvasit. Kvašení se projevuje bublinkami na hladině. Obilovinu poté dáme s čistou vodou do mixéru a mixujeme do hladka alespoň 3 minuty. Podle toho, jak chcete mít hustou kaši, přidejte vody. Poté vše přelijeme do rendlíku, přidáme skořici, nesířené rozinky, na kousky nakrájené vlašské oříšky (nebo mandle, sezamová semínka), med, 1/2 PL sušeného sojového nápoje Zajíce a lžičku karobu. Zahřejeme a krátce povaříme 1-2 minuty (aby se nevytratily cenné látky).

 

TIP

Nespoléhejte na předem připravené ovesné kaše, které jsou různě slazené. Neobsahují zdaleka tolik cenných látek jako poctivé po domácku připravené kaše. Můžete také použít špaldovou krupici, která je také instantní.

V případě dotazů ohledně výživy a stravování kontaktujte výživového poradce!

 


Celozrnná rýžová kaše - instantní

300 g pytlík celozrnné rýžové kaše smícháme s ovesnými otrubami a pohankovými klíčky, abychom snídani dodali vlákninu a vitamíny díky pohankovým klíčkům. Tuto směs si můžete připravit do větší nádoby na další snídaně. Dále do jiné mističky nasypeme 200 g nesířených rozinek, 100 g sezamových semínek, na kousky nakrájené vlašské oříšky, mandle plátky a kokos - množství dle chuti. Každé ráno si do misky dejte 3-5 vrchovatých lžic instantní směsi, posypte rozinkovo-oříškovou směsí, na oslazení můžete navíc přidat strouhané jablko, javorový sirup nebo pro sportovce práškový protein. Vše zalijte horkou vodou a po pár minutách máte připravenou skvělou a rychlou kaši. Do kaše určitě přidejte skořici pro nastartování trávicích procesů, to je velmi důležité.

 

Kaše z ovesných otrub - ranní vlákninová bomba!

Otruby jsou bohužel opomíjenou potravinou, což je velká škoda. Málokdo ví, že pozitivně působí při snižování cholesterolu, aktivují činnost střev, jsou zdrojem vysokého obsahu vlákniny a k tomu všemu příprava kaše z otrub je velice rychlá, jelikož jí nemusíme vařit.

 

Na snídani pro jednu osobu připravte 50 g mletých ovesných otrub, 1/2 hrsti nesířených rozinek a zarovnaná lžíce sušeného ovesného nápoje Oves Milk. Vše zamíchejte, můžete přisladit nějakou zdravou ingrediencí - ne bílý cukr - zasypat opět hojně skořicí a zalít 2-3 dcl horké vody. Necháme pár minut dojít a až kaše trochu nabobtná, můžeme se pustit do jídla.


Proč skořice a fenykl?

  • Skořice je velice účinným pomocníkem při trávení a možná ani nevíte, že má ohromné protiplísňové účinky. Navíc efektivně aktivuje činnost trávicí soustavy.
  • Fenykl známe většino z dětství, kdy nám byl podáván jako čaj na „bolení bříška“. Je však velmi prospěšný i dospělým a pomáhá tělu s detoxikací.

 

Co vy a kašičky? Podělte se s námi! v diskusním fóru nebo přímo vše projednejte s výživovými poradci Biolajfáky.

Image: Michelle Meiklejohn / FreeDigitalPhotos.net


Hodnocení článku

Hodnotilo 5 čtenářů průměrem 5 bodů z pěti


Čtěte také:

Hody hody doprovody, dejte vejce... 
Jak si připravit kokosové mléko 
Je vám zima? Dejte si zázvor a skořici! 
Kapary - ještě jste nevyzkoušeli? 
Zdravé slazení - javor, agáve a obilný slad 


Diskuze

Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny