Články

 

03.05.2013 - Iva Veselá

Pickles - kvašená zelenina

(foto)

 

Pickles je kvašená zelenina, která bývá velmi často součástí makrobiotické výživy. Má již tisíciletou tradici. Pickles slouží jako doplněk k různým pokrmům, jelikož podporují chuť k jídlu a napomáhá trávení. Složení pickles může být různé, ale základem zpravidla bývá zelí, cibule, mrkev, čínské zelí, ale může to být i dýně, hořčičná nať, květák, meruňky, švestky, ředkvičky, tuřín, ředkev, losos, sledi nebo sardinky. V obchodech se zdravou výživou většinou najdete klasické pickles se základem ze zelí, cibule a mrkve.

 

Jin a jang

Jestli něco málo víte o energiích jin a jang, tak i u pickles působí tyto dvě složky. Jangová složka je zde v zastoupení soli. Jelikož tato zelenina může kvasit dlouho (zpravidla to bývá týdny až měsíce), je tedy více jang. V opačném případě krátkodobě kvašená zelenina je více jin. Jangové pickles se spíše hodí konzumovat v zimním období, zatímco krátkodobě kvašenou zeleninu je vhodné konzumovat v letních měsících.

Vidíte tedy, že se tato zelenina dá konzumovat po celý rok. Záleží na uskladnění a způsobu kvašení.

 

 

V případě dotazů ohledně výživy a stravování kontaktujte výživového poradce!

 

Léčebné účinky pickles

-          podporuje chutě k jídlu

-          při konzumaci na konci jídla pomáhá trávení

-          vytváří zdravou střevní mikroflóru

-          zdroj minerálů

-          posiluje krev imunitu

-          nadrobno nakrájená zelenina = více jin, kusy zeleniny = jang

 

 

Tipy

Jangové pickles

Tímto způsobem připravíte kvašené zelí s jangovou energií. Zelí smícháme se solí, můžeme přidat kmín, cibulku a dobře promícháme. Dále navrch položíme talíř s těžkým závažím. Nádobu se zelím umístíme do chladného místa a necháme kvasit několik měsíců. Dávejte pozor na příliš ledová místa, protože voda v zelí stoupat přestane.

 

 

Jinové pickles

Zde nepoužíváme zelí, ale oschlou zeleninu, kterou nakrájíme na kusy a dáme do sklenic. Můžeme k ní přidat různá koření a bylinky (česnek, bobkový list, hořčičné semínko, kopr…) nebo i řasu kombu. Zeleninu zalijeme studeným lákem (1 litry vody svaříme se lžičkou soli nebo shoyu) až po okraj zeleniny. Zde je rozdíl v tom, že nádoby přikryjeme bavlněnou látkou, aby mohl pronikat vzduch. Necháme kvasit při pokojové teplotě max. 5 dní. Zeleninu potom přemístíme do ledničky.

 

V prodejnách zdravé výživy můžete také zakoupit Pickles (Sunfood) 200 g - zelí, cibule, mrkev.

 

 


Hodnocení článku

Hodnotilo 9 čtenářů průměrem 3.78 bodů z pěti


Čtěte také:

Frutariánství - ovocný život 
Nízkocholesterolová dieta 
Vegetariánství a nedostatek živin 
Výživa podle krevních skupin 
Výživa při celiakii 


Diskuze

Petr Jaroš

B12 v pickles

při kvašení (tzn přírodní fermentaci) dochází ke vzniku vitamínu B12, což je velmi zásadní fakt - proto naši předkové netrpěli nedostatkem tohoto vitamínu, jelikož kvašenou zeleninu (kvasili i luštěniny) měli ve svém jídelníčku zastoupenu velmi bohatě

18.06.2012 20:24
Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny