Články

 

16.10.2012 - Iva Veselá

Svačiny školních dětí

1768N2Z.jpg

 

Přestože to možná pro někoho zní paradoxně, pravidelná a poměrně častá konzumace jídla působí jako prevence obezity a kardiovaskulárních onemocnění. Mezi jednotlivými jídly by neměla být pauza větší než tři hodiny. Znamená to, že mezi snídaní a obědem si tělo dětí (i dospělých) žádá svačinu.

Jezte pravidelně i v ranních a dopoledních hodinách! A to i přesto, že do oběda třeba vydržíte pohodlně hladovět. Snídaně by podle odborníků na výživu měla tvořit až čtvrtinu celkového denního příjmu energie.


Více ovoce a zeleniny

Nedávejte dětem bílé pečivo, přidejte naopak ovoce a zeleninu. Ovoce pravidelně svačí jen třetina českých školáků, bezmála třem čtvrtinám dětí dávají maminky bílé pečivo. Navzdory varování lékařů jsou součástí dětských svačin stále tavené sýry, které obsahují pro děti nevhodné fosforečnany. Specialistům na výživu se také nelíbí, jak často děti jedí sladkosti - koblihy, buchty, sušenky.


Vhodné svačiny

* Chléb nebo pečivo s rostlinným tukem, šunka a/nebo tvrdý sýr.
* Chléb nebo pečivo s pomazánkou (pažitková, pórková, celerová se šunkou).
* Jogurt, tvarohový dezert nebo ovocná přesnídávka.
* Zelenina a/nebo ovoce (celý kus, salát, jako součást obložení sendviče).
* Sušené ovoce, domácí müsli, směs ořechů.
* Občas něco sladkého, nejlépe moučníky připravené doma

 

 

Špatné varianty

V posledních letech se velmi rozrostla móda svačin z automatů a rychlých občerstvení. Patří sem čokoládové tyčinky, sušenky, ale i párky v rohlíku, hamburgery, smažené hranolky a podobné výrobky. Všechny tyto "lahůdky" přispívají ke vzniku dětské obezity a nezřídka i ke zhoršení zdravotního stavu. Obsahují příliš mnoho cukrů a nezdravých tuků. Smažená jídla, často na přepáleném oleji, mohou být zdrojem karcinogenních látek, podporujících vznik rakovin. Mezi nevhodné svačiny ale patří i ty, které se lehce kazí, jako dorty, majonézové chlebíčky a saláty. Takovéto typy svačin bychom měli vyřadit úplně, nebo je alespoň omezit na minimum.


Balení svačin

Důležitý je také obal na svačinu. Měl by být lákavý a hlavně zajistit, aby si Vaše dítě přineslo svačinu do školy ve stejném stavu, v jakém jste mu ji připravili. Ideální jsou proto plastikové krabičky.


Pitný režim
Tekutiny by měly být samozřejmou součástí svačiny. Děti musí i během vyučování dodržovat pitný režim, proto jim nezapomeňte přichystat dostatek pití. Nejvhodnější je kombinace přírodních ovocných šťáv, ředěných stoprocentních džusů, čajů, vody a minerálek. Slazeným limonádám se snažte pokud možno vyhnout.

 

Image: FreeDigitalPhotos.net


Hodnocení článku

Hodnotilo 8 čtenářů průměrem 4.75 bodů z pěti


Čtěte také:

Jak motivovat děti k pohybové aktivitě 
Nahraďte cukr javorovým sirupem 
Podněcování dětí k požívání různé zeleniny 
Těhotenství není legrace - výživová doporučení 
Zdravý jídelníček u malých dětí 


Diskuze

Sára S.

vážně?

Kombinace přírodních ovocných štáv a čajů nedokážu si to dohromady představit

26.03.2015 19:37
Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny