Články
30.07.2009 - Iva Veselá
Češi nakupují BIO stále více v supermarketech
Podíl super/hypermarketů, diskontů a dalších řetězců prodejen na trhu s biopotravinami se v loňském roce zvýšil na 74 procent.
Celkem se v těchto prodejních místech prodalo biopotravin za 1,33 miliardy korun. Pohled na jednotlivá prodejní místa pro biopotraviny v roce 2008 dává jednoznačný obrázek: výrazně roste podíl nadnárodních maloobchodních řetězců na úkor všech ostatních prodejních míst s výjimkou gastronomie. To konstatuje nově vydaná ročenka Český trh s biopotravinami.
Řetězce dominují českému trhu s biopotravinami
Nejvíce biopotravin nakoupili vloni čeští spotřebitelé v supermarketech, hypermarketech a drogistických řetězcích. Je to o 461 milionů Kč více než v roce 2007. Maloobchodní řetězce tedy měly vloni podíl na trhu 74 procent, o 6,5 procenta více než v roce 2007.
Kdo má největší nabídku
Největší nabídku biopotravin pod vlastní značkou mají hypermarkety Tesco: bioznačka Tesco Organic čítá 108 položek. Následuje privátní bioznačka Intesparu Natur*pur s 98 položkami, Albert Bio má 60 položek, Rossmann 49 a Naše bio řetězce Billa mělo v červnu 2009 celkem 18 položek. V maloobchodních řetězcích bylo v červnu 2009 nabízeno celkem 1 317 biopotravin.
Bioprodejny postupně ztrácejí podíl na trhu
V prodejnách zdravé výživy a biopotravin utratili Češi vloni 324 milionů Kč. „Speciálky“ měly tedy vloni druhý největší podíl na trhu, a to 18 procent, o 4,5 procenta méně než v roce 2007. Obrat v prodejnách zdravé výživy a bioprodejnách vloni vzrostl jen o 34 milionů Kč, 11 procent, a výrazně zaostal za růstem celého trhu. „Specializované prodejny biopotravin a prodejny zdravé výživy nezachytily obrovský nárůst poptávky po biopotravinách v posledních letech. Od roku 2005 ztratily 19 procent podílu na obratech trhu“, doplňuje Tom Václavík, vydavatel ročenky.
Přímo na farmách či tržištích se vloni prodalo biopotravin přibližně za 25 milionů Kč.
- Kategorie nejrychleji rostoucí
Nejrychleji rostoucí kategorií v roce 2008 byla kategorie Pečivo, jejíž finanční objem vzrostl oproti roku 2007 o 324 procent. Také kategorie Ovoce a zelenina vloni výrazně zvýšila svůj finanční objem, z 69 na 111 milionů korun, tedy o 61 procent.
- Kategorie nejvíce nakupujících
Biopotraviny nakupují především maminky pro své ratolesti. Biopotraviny nakupují nadprůměrně lidé s vysokoškolským či středoškolským vzděláním mezi 30 a 39 lety a dále domácnosti s alespoň jedním dítětem mladším 14 let. Mají měsíční čistý příjem na domácnost vyšší než 25 tisíc korun a bydlí v Praze a dalších velkých městech nebo naopak v malé obci do 5 tisíc obyvatel. Oproti celému vzorku nakupují biopotraviny více zákazníci s hlavním nákupním místem hypermarket. Počet Čechů pravidelně nakupujících biopotraviny se udržuje okolo 5 procent, 30 procent populace biopotraviny zná a kupuje občas.
Hodnocení článku
Hodnotil 1 čtenář průměrem 5 bodů z pětiČtěte také:
BIO tuřín a topinamburBiopotraviny ve zkratce
Olma zvýšila produkci BIO výrobků
Sasovský lovečák
Vánoční biocukroví Zemanka