Jóga ONLINE

 

Co je jóga?

 


 


Slovo jóga pochází ze sanskrtu a je zaměřena na harmonii mezi myslí a tělem. Konečným cílem této filozofie je nastolit rovnováhu mezi myslí a tělem a dosažení samostatného osvícení. K dosažení tohoto cíle, jóga používá pohyb, dýchání, držení těla, relaxace a meditace s cílem vytvořit zdravé a živé a vyvážený přístup k životu.

 

Jak jóga vznikla?

Ačkoliv přesný původ je neznámý, jóga je považována za nejstarší disciplínu fyzické existence. První „příručku" o józe napsal před 2500 lety autor jménem Patandžálí. Text nesl název Jógasútra a autor v něm jógu popisoval jako „zastavení pohybu mysli" nebo také „zklidnění mysli". Jóga symbolizuje rovnováhu v každé oblasti života. Jóga je v podstatě stavem mysli. Dosáhnout cíle v podobě vyrovnané mysli znamená rozlousknout tvrdý oříšek, a právě proto byly vyvinuty pozice, které pomohou se tomuto stavu

přiblížit. Zklidnění myslí je nehmotný cílem, na rozdíl od postupu vedoucího k zaujmutí jogínské pozice, která se hodnotí podle souměrnosti, délky propnutí a doby, po niž jsme schopni takto setrvat.

 

 

Poznání neznámého
Při cvičení jógy začínáte ve známé oblasti a prostřednictvím těla a dechu se přibližujete k neznámému. Cvičením a dýcháním otevíráte tělo i mysl, stáváte se tak vnímavějšími k nádhernému a hlubokému zážitku vnitřního míru.

Lidská mysl se často nechává unášet myšlenkami na minulost nebo budoucnost, kdežto lidské tělo existuje pouze v přítomném okamžiku. Hathajóga, typ jógy, který zdůrazňuje usilovnou a vytrvalou snahu, podporuje uvědomování si těla. Návrat k vlastnímu tělu přivádí mysl zpět k přítomnosti. Starosti mizí a nejsou žádná „měl bych" či „musím". Kdykoliv se zaměříte na přítomnou chvíli, odhodíte část svého „nákladu". Nakonec budete schopni snižovat stres mnohem častěji a na delší dobu.

 

Jóga přináší užitek
Nepřetržité praktikování jóga přináší kratší i dlouhotrvající užitek pro tělo i mysl - spokojení fyzické, duševní a duchovní stránky jednotlivce. Navíc způsobuje, že se trvale cítíme dobře. Lépe se nám zkrátka „bydlí" v pohyblivém, uvolněném těle než ve stažené, tuhé svázané tělesné schránce. Lidské tělo bylo „zkonstruováno" tak, aby se pohybovalo volně. Díky propojení všech součástí, které tvoří JÁ jako celek, mívají jogíni často pocit, že jsou schopnější a uvolněnější. Jsou klidnější a lépe naladění.

 

 

Kombinace 3 aspektů
Podle indiánské filozofie je vše kombinací základních 3 aspektů, tzv. guna:
sattva - dokonalý, vyrovnaný stav
rádža - aktivita, neposednost
tamas - netečnost, lenost, sklíčenost

Lidé s jógou většinou začínají buď ve chvíli, kdy jsou neklidní až hyperaktivní, nebo naopak líní až otupělí. Ke konci cvičení se však většinou dopracují k stavu sattvy, a to jak duševně, tak i fyzicky.


Celkový přínos
Jóga přináší pocit rozvoje na mnoha rovinách. Umožní vám znovu objevit pocit vnitřní celistvosti, který se v dnešní uspěchané době často vytrácí. Jestliže máte neposedné tělo a roztěkanou mysl, díky cvičení dojde k uvolnění fyzického napětí a zklidnění mysli i emocí. Dodáte si pocit vyrovnanosti, vnitřního klidu, uvolnění, odpoutání, bezstarostnosti, uvolnění vzájemným vztahům, vzroste vám sebevědomí a cvičení způsobí zvrat v současném stavu nebo kondici.

 

 

Vývoj od začátku do konce

 

Pozice pro začátečníky
Pozice pro začátečníky slouží k základnímu posílení a zlepšení ohebnosti celého těla. Zahrnuje pozice ve stoji, v sedě, rovnovážné pozice nebo záklony pro ohebnost páteře. Někomu bude trochu více trvat, až se svaly na těle uvolní, někomu to půjde snáz. Cvičení základních pozic můžete samozřejmě doplňovat dalšími a náročnějšími cviky, které zvládnete (viz. Pozice dle obtížnosti). Je to jen otázka času, kdy budete zvládat pozice, které jsou teď pro vás budoucí výzvou. Jednoho dne dosáhnete všeho.


Pozice pro středně pokročilé
Tyto pozice apelují na sílu a vyžadují větší flexibilitu a balanc. Těchto pozic je mnoho, nebuďte překvapení, jestliže se vám některá bude zdát jednoduchá nebo naopak příliš složitá. Na středně pokročilém stupni budete připraveni přidávat do sestav rovnovážné pozice na rukou a obrácené pozice. Budete schopni zvyšovat obtížnost pozicí ve stoje a v záklonech.

 

Pozice pro pokročilé
Pokročilé pozice navazují a rozšiřují hranice těla. Obtížnost záklonů je obtížnější, je kladen větší důraz na rovnovážné pozice a obrácené pozice. Jestliže se cítíte příjemně a pohodlně, pokoušejte se o těžší a těžší pozice. Budete se cítit skvělě, že jste to dokázali. I v této kategorii je mnoho pozicí, proto nebuďte překvapení, jestliže se vám některá bude zdát jednoduchá nebo naopak nedosažitelná. Při pravidelném cvičení zvládnete všechny pozice, bez výjimky.

 


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny