Zdravé potraviny

 

Proso

 

 

Prosné semeno se používá jako krmivo domácího ptactva. Loupáním semen se získává potravina jáhly. Jelikož neobsahuje gluten, je prosné semeno, vedle rýže a kukuřice, vhodnou obilninou pro alternativní stravu kojenců mezi 4. a 6. měsícem věku a pro bezlepkovou dietu.


Jáhly

Nejvíce jsou konzumovány jáhly, které vznikají po odstranění semenné slupky. Jsou dobře stravitelné, výživné a velmi chutné. Mají příznivý poměr živin blížící se doporučovanému poměru bílkovin, tuků a sacharidů. Jáhly jsou významnějším zdrojem vitaminů než ostatní obilniny a svojí nutriční hodnotou se vyrovnají ovesným vločkám.

Jáhly mají široké přímé kuchyňské využití. Další možností jejich zpracování je vločkování, vaření v páře nebo nakličování. Konzumuje se také jahelná mouka, ze které se pečou chlebové placky. Krátká trvanlivost této mouky se může prodlužovat její extrudací. Dále se jahelná mouka používá k výrobě jahelných těstovin, nebo jako přídavek do jiných potravinářských a pekařských výrobků (chléb, pečivo, sušenky).

 


Nutriční hodnoty prosa

Proso seté se řadí k plodinám, které produkují škrobnatá semena. Obsah sacharidů se pohybuje v rozsahu 70 - 73 %, z toho nejvíce je zastoupen škrob (62 - 66 %). O nutriční kvalitě jáhel rozhoduje nejen množství, ale i kvalita škrobu. Druhou největší složkou obilky prosa jsou bílkoviny. Jejich obsah kolísá od 11 do 13 %.

 

Z hlediska aminokyselinového složení mají bílkoviny prosa především málo lysinu, threoninu, ale i tryptophanu. Naproti tomu má proso ve svém bílkovinovém komplexu největší podíl leucinu (2× více než u pohanky nebo laskavce), ale i valinu, izoleucinu a phenylalaninu. Obsah tuku v semenech prosa je vyšší (4 - 5 %), než u pšenice a rýže. Z jeho celkového množství je 24 % soustředěno v klíčku. Profil mastných kyselin je charakteristický menším zastoupením nasycených (18 - 22 %) a mnohem větším podílem nenasycených mastných kyselin (72 - 82 %). Ve srovnání s pohankou má celkově vyšší zastoupení esenciálních mastných kyselin, zvláště linolové (68 %). Obsah minerálních látek a vitaminů v semenech prosa je obecně vyšší než u pšenice, kukuřice i rýže. Výjimečný je především obsah železa, ale i vitaminů B1 a B2.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny