Články

 

29.11.2008 - Iva Veselá

Cholesterol

 

Jistě každou chvíli slýcháváte o nebezpečnosti cholesterolu, upozornění před konzumací vajíček, uzenin atd. Cholesterol ale nemusí být jen vaším nepřítelem. Existuje i dobrý cholesterol, který je neškodný. Jestliže budete dbát následujících rad, tak se můžete vyhnout do budoucna mnoha problémům způsobených právě cholesterolem.

 

Co je cholesterol?

Cholesterol je chemická látka, která je obsažena v krvi. Potravou se do organismu dostává pouze 1/3 celkového množství cholesterolu a zbývající 2/3 si tvoří organismus sám v játrech a trávicím ústrojí. Cholesterol rozdělujeme na dobrý (HDL- cholesterol) a špatný (LDL- cholesterol). Negativní cholesterol se při přebytku usazuje na stěnách cév a může způsobit kornatění tepen. Pozitivní cholesterol odvádí nepoužitý cholesterol do jater a játra ho potom vylučují zažívacím ústrojím pryč z organismu.

 

Optimální hladina cholesterolu v krvi

Optimální hladina cholesterolu u dospělého člověka by neměla přesahovat 5,2 mmol/l. Denní spotřeba cholesterolu by neměla přesáhnout 300 mg a u nemocného člověka 100 mog.

 

Jaké potraviny obsahují nejméně cholesterolu?

 

-          rostlinné tuky a oleje

-          syrová zelenina

-          cibule, pórek

-          ovoce (jablka)

-          drůbež, králík, ryby

-          mořské produkty

-          mléčné výrobky nízkotučné

 

Jaké potraviny obsahují nejvíce cholesterolu?

- máslo, sádlo, škvarky, uzeniny, vnitřnosti, tučné mléčné výrobky, smetany, tučná mléka

 

Situace u dětí

Bylo zjištěno, že asi polovina dětí ve věku 11 až 12 let má vyšší hladinu cholesterolu v krvi, než je obecně doporučená horní hranice. Z těchto dětí má dokonce 10 % cholesterol vyšší, než by měl mít dospělý člověk. Do budoucna to znamená možnost výskytu choroby srdeční, cévních mozkových příhod při současné kombinaci s hypertenzí, aterosklerózy a jejích jednotlivých komplikací za přítomnosti dalších rizikových faktorů.

 

Jak snížit hladinu cholesterolu?

Sport s velkým S. Podporuje totiž látkovou výměnu a zabraňuje tak kornatění tepen. Bohužel je hladina cholesterolu dědičná, takže byste si jí měli alespoň 2x za rok nechat zkontrolovat u lékaře.

 

 

Obecná doporučení

- omezit spotřebu červeného masa a uzenin

- nahradit živočišné tuky za rostlinné

- omezte příjem másla

- omezte konzumaci vajíček (max. 5 ks týdně)

- dopřejte si nízkotučné výrobky

- nejezte sladkosti a močníky

- odepřete si smažená jídla

- pijte dostatečné množství tekutin (klidně až 3 litry denně)

- vyhněte se zbytečnému stresu a zůstaňte v pohodě

- sport


Hodnocení článku

Hodnotili 3 čtenáři průměrem 4.33 bodů z pěti


Čtěte také:

Kocovina 
Onemocnění z potravin 
Rakovina a vláknina 
Studené nohy 
Tasemnice - jak jí vyvarovat 


Diskuze

Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny