Články

 

26.11.2008 - Iva Veselá

Tuky ano, tuky ne...jak to tedy je?

1816M2Z.jpg

 

Co potřebujete vědět při dodržování diety a zdravé stravy o tucích? Jsou pro tělo špatné nebo jsou pro tělo dobrou výživou? Slýcháváte vše možné, ale jak je to doopravdy? Které tuky vám neškodí a kterým byste se měli naopak vyhýbat? Nějaké odpovědi na otázky už znáte. Asi víte, že oříšky obsahují prospěšnější tuky pro tělo než smažený řízek.

 

Obecná fakta jsou taková, že jestliže jíme hodně málo tuků, které jsou tělu prospěšné z hlediska základních životních funkcí a pochodů, škodíte si více, než si myslíte. Naopak velké množství škodí organismu také, jelikož nejen že se ukládají jako podkožní tuk, ale obalují se jím vnitřní orgány, čímž jsou zatěžovány.

 

Tuky, které jsou důležité ve správné výživě

Tuky se mimo jiné skládají z esenciálních mastných kyselin.

Esenciální mastné kyseliny - tělo si je samo nedokáže vyrobit. Důležité jsou omega-3 mastné kyseliny, které posilují zdraví vašeho srdce. Navíc v jídlech konzumujete vitamíny, které se v těle bez pomocí tuků sami zkrátka nerozpustí. Patří k nim důležité vitamíny A, D, E a K.

 

Rozlišujte proto nenasycené mastné kyseliny (zdravé tuky  jako jsou rostlinné oleje)  které jsou pro nás vysoce prospěšné a nasycené mastné kyseliny, které jsou obsaženy v živočišných tucích, ztužených tucích ve sladkostech nebo čokoládových polevách atd.

 

 

V případě dotazů ohledně výživy a stravování kontaktujte výživového poradce!

 

Co to znamená?

Všechny tuky jsou vysoce kalorické, takže byste si je měli užívat se skromností, ale to neznamená, že je musíme vyloučit úplně. Jak je výše uvedeno, tuky jsou potřeba (min. 20% z celkového energetického příjmu), jinak by metabolismus nemohl správně fungovat. Jen musíte rozlišovat, které tuky si dopřát můžete a tělu jimi prospějete, narozdíl od ostatních nezdravých.

Vyvážená dieta dokáže eliminovat nebo minimalizovat příjem tzv. trans mastné kyselin. Nejlepšími tuky jsou rostlinné oleje, semínka, avokádo, oříšky a ryby. Tyto potraviny jsou prospěšné vašemu zdraví.

 

Nasycené tuky

 Zdrojem nasycených tuků je hovězí maso, jehněčí, vepřové, slanina, sýry, plnotučné jogurty, máslo a plnotučná mléka. Pečiva z pekáren obsahující tropické druhy olejů jako je kokosový, palmový olej.

Na co dávat pozor? Jídlo bohaté na nasycené tuky je například dvojitý cheesburger, velké hranolky a velký mléčný shake - obsahují přes 30 g tuků, je to jídlo s vysokým obsahem cholesterolu a jen vám ucpává tepny. Nic dobrého z toho neplyne.

 

Kuchyňská strategie

Olejů a tuků na smažení není vždy potřeba ve velkém množství. I pár kapek rostlinného oleje nebo ještě lépe olivového oleje přinese nejen užitek, ale přitom neubere ani na chuti, jak se může zdát. Obměňujte různá koření, omáčky, druhy zeleniny. Tím vynahradíte chutě, které by vám v jídle chyběly.

 

Nenasycené tuky

Zdrojem nenasycených tuků je například olej z kanoly, olivy, burských oříšků, dále pekanové ořechy a avokádo. Rostlinné oleje jsou nejlepším zdrojem esenciálních mastných kyselin, zvláště je-li olej nerafinovaný a lisovaný za studena. Například oleje ze sojových bobů, bavlníkových semen a kukuřičných zrn obsahují až 70% esenciálních mastných kyselin, slunečnicový a světnicový olej dokonce 90%. Bylo prokázáno plno studií o tom, že tyto oleje jsou zdraví velice prospěšné. Zatímco olivový olej upoutal největší pozornost, další tekuté oleje nejsou o nic horší. Olej z kanoly a burských oříšků jsou dobrými zdroji mononasycených tuků. Olej z kanoly má mírnou příchuť po pečení, zatímco olej z burských oříšků přináší ořechovou chuť. Není asi žádné přesné stanovisko, který typ oleje je nejlepší. Vyzkoušejte různé druhy olejů, byla by škoda mít doma jen slunečnicový nebo olivový olej.

 

Podtrženo sečteno

PRO    -    velký zdroj kalorií

-          rozpouštějí vitamíny rozpustné jen v tucích (A, D, E, K)

-          napomáhají pokožce udržovat jí zdravou

-          jsou třeba pro správnou funkci tělesných orgánů

 

PROTI -    vysoký příjem tuků nepříznivě napomáhá srdečním chorobám

-    zvyšují obezitu a riziko rakoviny některých orgánů

-    používejte spíše rostlinné oleje místo živočišných tuků

 

Image: Graeme Weatherston / FreeDigitalPhotos.net


Hodnocení článku

Hodnotil 1 čtenář průměrem 5 bodů z pěti


Čtěte také:

Cukr a vliv na hubnutí 
Hladovění = zpomalený metabolismus 
Hubnutí - odhodlání a motivace 
Příjem a výdej energie 
Tuky a hubnutí 


Diskuze

Calvin

Pár věcí mi připadá nedotažených: 1) Jestliže měl (jak to bohužel vyznělo) ten článek za smysl sdělit, že nasycený tuky jsou špatný a mělo by se jim dočista vyhejbat, myslim že to neni docela pravda. S tukama by se to nemělo přehánět, ale je lepší přijmout stejně těch nasycených jako nenasycených. 2) Nepadla tu zmínka o tom, že přehnanou tepelnou úpravou se z onoho zdravýho rostlinnýho oleje udělá dost možná víc škodlivá složka potravy než kdyby se použil přímo pro danou přípravu určenej živočišnej tuk. 3) \"I pár kapek rostlinného oleje nebo ještě lépe olivového oleje..\" Tohle nedává moc smysl, olivovník neni rostlina? :-) Krom toho, že olivovej olej je jednak přeceňovanej, a navíc lidi by měli volit primárně potraviny z oblasti, kde žijou, tělo uvítá přirozenost.

13.04.2012 20:30
Jméno: *
Email: *
WWW:
Nadpis:
Text: *
SPAM: * Kolik je jedna mínus jedna? (slovy)


Položky označené * je nutno vyplnit.


AKCE

      FOOD LIFE

 Výživová poradna

2375Yjk.jpg

 

       ZDARMA!
+1 týden jídelníčku

 

2565NTB.jpg
  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce

 


+ přidat akcivíce akcí


Doporučujeme

ZDRAVÁ KUCHYNĚ

2611MDI.jpg

  Ing. Iva Veselá
  nutriční poradce


  BIOMANA

2632ZTU.jpg

Zdravý obchod  (e-shop >)

 

SALVIAPARADISE

Salvia Paradise Shop - etnobotanika - byliny, kapsle, masti, extrakty, semena a živé rostliny.

Byliny, semena a rostliny